Thuis    Wie zijn wij    Nieuws    De fabriek    Flipje    Boekjes    Produkten    Tekenaars    Reclame    Links    Contact    Kopen / Ruilen
Leden





Wachtwoord vergeten?
Nog geen lid ? Schrijf je hier in.
Bezoekers: 1693153
Reclame artikelen
De Betuwe heeft vanaf de beginjaren 20 reclame artikelen uitgegeven. In het begin waren deze voornamelijk in de vorm van boekjes en ansichtkaarten.
De kaarten werden via de kruideniers, die De Betuwe producten zoals jams, appelstroop, vruchtendrank e.d in hun assortiment hadden, aan de klanten verstrekt. de kruidenier gebruikte dergelijke kaarten ook voor eigen reclame, door het plaatsen van een kruidenierstempel op de achterkant van de kaart.
De sprookjes boekjes en de reeks boekjes die erna uitkwamen,  zaten gratis verpakt bij de jams.

Image
serie 2 nr 7
In 1952 kwam De betuwe met het idee om een spelletje te maken voor de kinderen. Er was steeds meer vraag naar een leuke afbeelding van Flipje waar kinderen iets mee konden doen. Zo introduceerde zich de Flip-Wip. Het was te vergelijken met het latere hoedje-wip. Het handje lag op een stokje en de kartonnen figuurtjes, moesten in het mandje worden gewipt.
Om het spel te verkrijgen moest de consument er 8 flipjezegels voor sparen die zaten bij de Prima-jam of Huishoudjam, of door 16 flipjezegeltjes van de Ring-jam.
De Flip-Wip was een tijdelijke actie die liep van 1 januari tot 1 juli 1952.
 
Image

Image
spaarboekje


Sinds Flipje er is gekomen is de manier van reclame maken verder uitgebreid. In het begin nog voornamelijk met boekjes, maar zeker in de jaren 60/70 zijn er tal van reclame artikelen uitgebracht.

Sinds die tijd kon men de artikelen verkrijgen tegen betaling en dienden de zegeltjes als verzendkosten.

Middels de Flipje zegeltjes op de potten, kon men voor de artikelen sparen. De Flipje zegeltjes konden worden geplakt op de daarvoor bestemde kaartjes. Met een bijbetaling kon men dan het artikel ontvangen.

Image

Image

 spaarkaart met zegeltjes

spaarkaart


 
© 2018 Mij 'De Betuwe' Tiel