Thuis    Wie zijn wij    Nieuws    De fabriek    Flipje    Boekjes    Produkten    Tekenaars    Reclame    Links    Contact    Kopen / Ruilen
Leden





Wachtwoord vergeten?
Nog geen lid ? Schrijf je hier in.
Bezoekers: 1617226
Geschiedenis van de fabriek
1923
Jan de Kruijff vertrekt plotseling als directeur.

In 1927 wordt de oude fabriek geleidelijk afgebroken en maakt plaats voor een uiterst modern fabrieksgebouw. Alles gebeurd zonder stagnatie van de productie want die gaat onverminderd door in de open lucht en onder gespannen zeildoeken. 
Een jaar later vraagt Gouverne aan zijn oude schoolvriend J. Kuipers om mededirecteur te worden. Hij neemt voornamelijk het commerciële gedeelte van het bedrijf op zich.

Eind jaren 20 is het een roerige tijd. Dan wordt ook de productie van een van oudste artikelen, nl. koffie-stroop, beëindigd.


Image

vooral vrouwen waren bezig met de vruchten schillen, sorteren en verpakken
De Betuwe kreeg het in de jaren na de 1e W.O. zwaarder. In die jaren nam het aantal jam en appelstroop fabrieken enorm toe. Ook de concurrentie uit Amerika werd sterk door hun goedkope zuidvruchten op sap. In 1935 bied de regering de Nederlandse fabrikanten meer mogelijkheden voor de verwerking van suiker en kan de concurrentie het hoofd worden geboden, wat erg belangrijk was voor de Nederlandse fruitteelt. De Betuwe importeert nu zelf de vruchten uit Amerika en blikt ze in.
Image
de 'Oerflip'
In 1930 komt een naamverandering omdat de huidige naam in de praktijk te lang blijkt te zijn. Het wordt nu: “Maatschappij de Betuwe N.V.”.

In 1934 komen er nieuwe artikelen in productie: appelsap (april/mei), tomatensap (augustus/september) en Zoete Most. Deze drie werden onder de naam ‘Rijno’ verkocht.
Er wordt citroenkaas (Lemon Cheese) gemaakt, dat op de markt komt als Citroka. De productie wordt echter in 1938 gestaakt omdat het aangeduid zou moeten worden als ‘namaakgelei’.

Na de 1e helft van de jaren 30 ontstaat er de behoefte om ook op een andere manier reclame te gaan maken voor hun producten. Zo kwam reclamebureau ‘Van Alfen’ op het idee om een poppetje of mannetje te ontwerpen, om zo het publiek, winkeliers en grossiers meer aan te kunnen spreken. Zo is de geboorte van Flipje, het fruitbaasje van Tiel, een feit. Hij zorgt voor de grote bekendheid van de fabriek bij jong en oud.

In 1937 is de nieuwste productie een Hollandsche champagne: ‘King d’Or. Een mousserende vruchtenwijn.
Er wordt tevens onderzoek gedaan, in samenwerking met de medische wereld, naar vitaminerijk tomatensap, tomatencocktail en tomatenpuree. Deze zijn bijzonder geschikt als baby- en kleutervoeding en voor zwangere vrouwen.
De 2e wereldoorlogstijd is zwaar. De fabriek krijgt te maken met veel problemen: arbeiders die in dienst moeten voor de Duitsers, beschietingen, bombardementen, voedselschaarste, nauwelijks gas, water en licht, transportproblemen, dreigende overstromingen e.d. Wegens suikerschaarste mogen producten als puddingsaus, appelmoes, vruchten op sap en vruchtensappen niet meer gemaakt worden. Aan het einde van de 2e W.O. voelden de omwonende van De Betuwe zich niet meer veilig. Zij gingen bij enkele werknemers in de kelder van de sapfabriek wonen. Ze leefden daar, soms samen met echtgenote, tussen schotjes gemaakt van appelkistjes.
Image

bon ter waarde van 1 filmstrook


 
Volgende >
© 2018 Mij 'De Betuwe' Tiel